top

Aktualności

Holy Chicken czyli oblicza współczesnego marketingu


Trendy ekologiczne stają się tak modne, że czasem wygrywają ze zdrowym rozsądkiem. Udowodnił to znany amerykański producent filmów dokumentalnych o żywności Morgan Spurlock, który posłużył się prowokacją otwierając drobiową restaurację szybkiej obsługi. Fast food Spurlocka obnażył naiwną wiarę konsumentów we wszystko, co ekologiczne.

Kampania marketingowa restauracji Spurlocka obiecywała „nowe doświadczenia w jedzeniu kurczaków”. Opierała się na takich hasłach jak: „w 100 procentach naturalne kurczaki wolnowybiegowe”; „kurczaki hodowane humanitarnie”; „mięso wolne od hormonów i antybiotyków”. Kolorem dominującym w restauracji był kolor zielony ponieważ – według Spurlocka – „zielony powoduje, że ludzie czują się zdrowi i zrelaksowani”. Zabiegi reklamowe spowodowały, że restauracja biła rekordy popularności mimo, że w każdej karcie dań oraz na wywieszkach wewnątrz lokalu znajdowała się informacja, że kurczaki z których sporządzono dania rosły „w zasadzie w takich samych warunkach jak kurczaki hodowane przemysłowo”. Co więcej napisy te nie powstrzymały ludzi od kupowania jedzenia mimo, że było ono istotnie droższe niż w podobnych restauracjach.

Amerykańskie media wyśmiewają burmistrza miasta Columbus gdzie działała fałszywa restauracja. Burmistrz – za pośrednictwem swojej rzeczniczki – powiedział, że chce, aby ludzie mogli odżywiać się zdrowo i dlatego jest bardzo podekscytowany nową energią, która wraz z ekologiczną restauracją pojawiła się w jego mieście.

Prowokacyjna restauracja została już zamknięta. Spekuluje się, że wkrótce powstanie film dokumentalny pokazujący jak półprawdy lub naiwność konsumentów bywa wykorzystywana przez tak zwany „marketing ekologiczny”.

Morgan Spurlock zasłynął przed laty filmem „Super Size Me”, w którym pokazywał wyniki eksperymentu żywnieniowego, któremu poddał sam siebie. W ramach tego eksperymentu przez miesiąc jadał w jednej z popularnych sieci restauracji szybkiej obsługi.

powrót