top

Aktualności

Nadchodzi zmiana układu sił na rynku drobiarskim?


Ukraiński gigant drobiarski MHP (Myronivsky Hliboproduct) ogłosił, że jego strategicznym celem jest osiągnięcie pozycji lidera w produkcji drobiu w Europie. Przez najbliższe 5 – 7 lat firma chce zwiększyć swoją roczną produkcję mięsa drobiowego z obecnych 600 tys. ton do 870 tys. ton. Tak dynamiczny wzrost produkcji będzie możliwy dzięki inwestycjom prowadzonym w zakładach koncernu w pobliżu miasta Vinnytsia.

Według ostatniego zestawienia WATTAgNet.com (ze stycznia 2016 roku) korporacja MHP była siódmą firmą drobiarską w Europie. Jednak według szacunków Krajowej Izby Producentów Drobiu i Pasz, dzięki zwiększeniu tegorocznej produkcji o około 30 tys. ton, Myronivsky Hliboproduct może zajmować już czwartą pozycję. W ostatnich dziesięciu latach produkcja MPH wzrosła o 450 proc. ze 133 tys. ton w roku 2006 do 600 tysięcy ton spodziewanych w tym roku.

Głównym kanałem zbytu rosnącej dynamicznie produkcji Myronivsky Hliboproduct ma być eksport. Już obecnie ponad 50 procent przychodów MPH stanowią przychody uzyskane ze sprzedaży eksportowej. W strukturze eksportu ukraińskiej firmy dominują kraje MENA (Bliski Wschód i północna Afryka), które odbierają 42 proc. produkcji zagranicznej Myronivskiego. Kolejni odbiorcy to kraje CIS (Wspólnota Niepodległych Państw) – 23 proc.; Unia Europejska 18 proc. oraz pozostałe kraje afrykańskie – 11 proc. Z perspektywy zainteresowań kierunkami eksportowymi deklarowanymi przez polskich producentów drobiu szczególnie imponująco wygląda obecność MPH w Azji i Afryce, gdzie polskie firmy stawiają dopiero pierwsze kroki.

W swoich strategicznych celach MHP deklaruje także przejęcie drobiowego zakładu mięsnego w Europie. Nie jest wykluczone, że będzie to któraś z polskich firm. W tym kontekście warto przypomnieć, że kilkanaście dni temu okazało się, że Ovostar – czwarty największy producent jaj w Europie – negocjuje warunki kupna dużej polskiej fermy kur nieśnych.

powrót