top

Archiwum

Jaja to wyjątkowy, naturalny produkt na idealne śniadanie


Przyznaje to „Gazeta Wyborcza”, zachęcając do jedzenia śniadań, w ramach nowego cyklu pt.: „Zdrowa środa” (środa, 5.11.2008 r.) promującego prozdrowotny tryb życia i poprawę zdrowia. Dobrze zbilansowane śniadanie, zapewniające komplet składników pokarmowych niezbędnych na początek dnia, nie może obyć się bez jaj. „GW” obala mity o rzekomej szkodliwości cholesterolu zawartego w żółtku. Irena Cieślińska – autorka artykułu pt: „Jajko czy musli czyli śniadaniowe co nieco.” wystąpiła w obronie jaj: „Jajko ma złą sławę – za sprawą swego przepysznego żółtka zawierającego sporo cholesterolu. To wielkie nieporozumienie. Warto przywrócić jajom dobre imię. Żółtko zawiera przede wszystkim tłuszcze nienasycone, które podwyższają poziom frakcji dobrego cholesterolu, działają więc zdrowotnie na układ krążenia. Jajka są źrodłem bardzo wartościowego białka, witamin E, A, D oraz B, pokaźnej dawki fosforu, wapnia oraz choliny – składnika niezbędnego do prawidłowego rozwoju mózgu. Natomiast lecytyna zawarta w żółtkach chroni wątrobę, rozpuszczając cholesterol w żółci i przeciwdziałając kamieniom żółciowym. W zeszłym roku na zjeździe Experimental Biology prezentowano wyniki obserwacji , jakim poddano dwie grupy odchudzających się pań. Obie otrzymywały śniadania o identycznej kaloryczności. W połowie przypadków były to dwa jajka, w pozostałych – bułeczka. Zjadaczkom jaj udało się w ciągu dwóch miesięcy zrzucić o 65 % więcej kilogramów, a jednocześnie ich poziom cholesterolu i trójglicerydów pozostał bez zmian.” Autorka artykułu wymieniła tylko kilka powodów dla których warto jeść jaja, nie tylko na śniadanie. Dłuższą listę, dwunastu powodów, wylicza Międzynarodowa Komisja ds. Jaj (IEC - International Egg Commision) - inicjator i koordynator Światowego Dnia Jaja, organizowanego już od kilkunastu lat w październiku (zawsze drugi piątek tego miesiąca).


Lista powodów do konsumpcji jaj, opracowana przez IEC:

  1. Jaja są jednym z najbardziej wielofunkcyjnych produktów żywnościowych na rynku.
  2. Jaja mają jeden z najwyższych wskaźników koncentracji składników pokarmowych.
  3. Gdy mówimy o białku jaja, powinniśmy pamiętać, że zostało ono uznane przez naukowców za białko wzorcowe, którego skład i proporcje zawartości poszczególnych aminokwasów przyjmuje się za 100, przyrównując do wartości biologicznej białek innego pochodzenia (mięso, ryby, zboża itd.).
  4. Tłuszcz znajdujący się w jaju to w dwóch trzecich wysoko zdrowotne nienasycone kwasy tłuszczowe.
  5. Kupowanie jaj, wysokowartościowych produktów pod względem pokarmowym, jest jednym z najlepszych sposobów nabywania białka.
  6. Każda pora dnia jest dobra na spożywanie jaj.
  7. Żółtko jaja jest doskonałym źródłem choliny, niezbędnym do prawidłowego funkcjonowania naszego mózgu.
  8. Zawarte w jajach luteina i zeaksantyna są dwoma nowopoznanymi składnikami pokarmowymi, dzięki którym jaja zostały zaliczone do tzw. żywności funkcjonalnej.
  9. Jaja są produktem do przyrządzenia niezwykle eleganckich dań na uroczyste okazje.
  10. Wzbogacenie odchudzającej diety w białko jaja, przyczynia się do większej stabilizacji poziomu cukru we krwi, co powoduje utrzymywanie się uczucia sytości przez dłuższy czas.
  11. Dzieci lubią jaja, a rosnący organizm potrzebuje składniki pokarmowe. Zatem jaja jako doskonałe źródło aminokwasów mogą być świetnym pożywieniem dla dzieci.
  12. Październikowy Światowy Dzień Jaja warto wykorzystać jako inspirację do stworzenia nowych potraw z udziałem jaj.
powrót