Aktualności
17 posiedzenie Sejmu RP - debata na temat pasz GMO.
Opinie przeciwników pasz GMO – to polityka, czy troska o gospodarkę i dobro konsumentów?
Relacja Polskiej Agencji Prasowej z dyskusji na posiedzeniu sejmu 27 i 28 czerwca 2012 r. nad poselskim projektem odroczenia do 1 stycznia 2017 r. zakazu stosowania pasz GMO w artykule pt. „Opozycja za skróceniem okresu stosowania pasz GMO” - http://www.ppr.pl/artykul-opozycja-za-skroceniem-okresu-stosowania-pasz-gmo-170033-dzial-1.php.
Dyskusja w sejmie odbyła się bez uwzględnienia wyników badań naukowych. Zignorowano argumenty zawarte w uzasadnieniu do projektu ustawy, w tym opinie prawne o niezgodności zakazu skarmiania pasz z prawem UE, co grozi Polsce karami finansowymi. Zlekceważono także informacje o konsekwencjach dla gospodarki i polskich konsumentów, w szczególności zagrożenie wzrostem cen żywności: mięsa, mleka i jaj. Żaden z przeciwników GMO nie docenia wpływu wzrostu cen żywności na poziom inflacji.
W tej sytuacji należy zadać pytanie: „Komu zależy na uzależnieniu polskich konsumentów od drogiej importowanej żywności ?" i powtórzyć opinię Prof. dr hab. Franciszka Brzóski z Instytutu Zootechniki „Kto jest przeciwko GMO, to lobbuje za importem mięs produkowanych na GMO za granicą ?”
Opinia ta podsumowała wystąpienia podczas konferencji w sejmie „ GMO w rolnictwie i produkcji żywności – szanse czy zagrożenia (3.04.2012 r.).
Nie zapoznano się również z „Wnioskami wynikającymi z konferencji naukowej zorganizowanej w dniu 26 czerwca 2012 r. „Pasze GMO a produkcyjność i zdrowotność zwierząt.” http://www.izoo.krakow.pl/zalaczniki/aktualnosci/konferencje
/899/wnioski_z_konferencji_GMO.pdf
Najważniejsze wnioski:
Ustawowy zakaz stosowania pasza GMO w żywieniu zwierząt w Polsce wprowadzony w 2006 r. wchodzący w życie 1 stycznia 2013 r. pomija wyniki badań państwowych instytutów naukowych oraz opinie naukowych towarzystw biotechnologicznych, pomija również wyniki ponad 80 zakończonych projektów badawczych w Unii Europejskiej.
Ustawowy zakaz zagraża zmniejszeniem krajowej produkcji zwierzęcej oraz ograniczeniem podaży mięsa drobiowego i wieprzowego na rynek, wywoła znaczący wzrost cen mięsa i pogorszy poziom wyżywienia ludności, zwłaszcza najmniej zamożnej części społeczeństwa,
Pogorszy także opłacalność produkcji mięsa drobiowego i wieprzowego, mleka i jaj, zmniejszy konkurencyjność polskich produktów żywnościowych.
Ustawowy zakaz spowoduje zwiększony import produktów żywnościowych z zagranicy, w tym mięsa drobiowego i wieprzowego, wytwarzanych na paszach zmodyfikowanych GMO, bowiem we wszystkich krajach Unii Europejskiej i świata, w produkcji zwierzęcej stosowane są pasze zmodyfikowane genetycznie, w tym śruta sojowa GMO.
Wobec braku transferu transgenicznego DNA do tkanki mięśniowej, mleka i jaj, nie ma możliwości stwierdzenia jakimi paszami żywiono zwierzęta i z jakich surowców mięsnych wytworzono produkty pochodzenia zwierzęcego.
Informacje o wynikach badań naukowych i konsekwencjach gospodarczych publikowaliśmy w artykułach na naszej stronie internetowej od lutego 2012 r.
- Odroczenie zakazu pasz GMO sprzeczne z prawem UE. (19.06.2012 r.) http://www.kipdip.org.pl/article/id/712
- Nie uciekniemy przed paszami GMO – oświadczył wiceminister rolnictwa- A. Butra. ( 24.05.2012 r.) http://www.kipdip.org.pl/article/id/709
- Rynek pasz nr 31/2012 potwierdza argumenty sektora drobiu i pasz w sprawie zniesienia zakazu stosowania pasz GMO w żywieniu zwierząt. (11.05.2012 r. ) - http://www.kipdip.org.pl/article/id/702
- Nie ma możliwości substytucji białka GMO. (11.05.2012 r.) - http://www.kipdip.org.pl/article/id/701
- Zakaz pasz należy znieść ( 10.04.2012 r. ) - http://www.kipdip.org.pl/article/id/694
powrót
|